Sådan skal du skrive en god pressemeddelelse
Fem professionelle råd til at skrive en god pressemeddelelse
Dagblade og magasiner elsker billeder, især gratis billeder. Dette er de næsthyppigste fejltagelser, når uerfarne skal skrive en god pressemeddelelse. Placer et udvalg af gode fotografier i din pressemeddelelse og link til et arkiv, hvor billederne kan hentes i høj opløsning. Selve pressemeddelelse skal have billeder i lav opløsning (max 5 MB i alt), mens billeder i billedarkivet skal have billeder i mindst 5 MB hver.
Billederne skal tydeligt angives som ”pressefoto”. Skal fotografen nævnes, skal det fremgå ved hvert enkelt foto. Lad være med at angive indviklede begrænsninger i videreudnyttelsen. Journalisten forstår dem ikke og tør ikke bringe et foto, hvis han er bange for at få et erstatningskrav fra en emsig fotograf, og fotografer er gode til at skrive dummebøder til medier, der krænker deres ophavsret.
Enhver god pressemeddelelse skal have en god overskrift som nemt afkodes af en travl redaktionssekretær. Hver dag kommer der 1000 pressemeddelelser til en lille travl redaktion, som har knap et sekund til at skimme hver overskrift, som måske, måske ikke får et klik med musen og en gennemlæsning.
Dette er den sværeste del af en god pressemeddelelse. Du vil gerne lovprise dit produkt og din virksomhed, men medier har ingen interesse i at rose dig. Alle medier har hver deres redaktionelle linje med en læser- eller seergruppe at tage hensyn til og nogle annoncører, der spøger i kulissen. Deres redaktionelle linje er også forskellig fra andre medier og de skriver helst om emner, som fungerer i netop deres medier. Derfor skriver Politiken mere om andelsboliger end Morgenavisen Jyllands-Posten, som omvendt hellere skriver om omlægning af realkreditlån.
God overskrift
Relevant indhold bliver læst
Gode billeder
Sæt tydelig kontaktoplysninger med et mobiltelefonnummer som du altid kan træffes på. Kontaktinfo er din første fælde og den fejltagelse, som de fleste nybegyndere begår, når de skal skrive en god pressemeddelelse. Journalister på dagblade og i ved nyhedsudsendelser har alt for lidt tid og alt for meget utålmodighed til at lede efter dine kontaktoplysninger. Hvis journalisten skal bruge mere end et minut på at finde dig, er det muligt, at du bliver opgivet som kilde. Medmindre du er en unik kilde, og helt ærligt, der er masser af ekspertkilder derude, som er nemme at finde.
Kontaktinfo er afgørende
Sæt gode mundrette og interessante citater i din pressemeddelelse. Hvis dine citater er så kedelige, at din livspartner og teenagebørn vil kaste op, hvis du leverede dem over middagsbordet, er det nok fordi de er dårligt formuleret. Skriv et citat, der er værd at lytte til og som giver mening i sammenhængen.
Citater skal være mundrette
Ring til Peter for et praktisk råd om kontakt til pressen
2146 8935